Thursday, 19 January 2017

Kenapa kita rasa sangat lapar?

If u are trying to eat clean!

Food serves a purpose: to give u nourishment and energy to go about your day. So use it as such. 

Be aware of what you put past your lips...being a mindful eater.

Mulakan dgn tips di bawah ni utk menjadi seorang yg mindful and with intuition:-
1. Perlahankan pace korang mengunyah, lebih baik kunyah selama 40 kali kunyahan..mati la mak kalau ada anak kecik..suh hubby jaga seketika.. i need me time with my food

2. Tune in to your body's hunger clue 



3. Jauhkan tabiat makan di depan komputer, tv atau mkn ketika memandu kerna masa ini akan melekakan korang & sedar2 korang mkn dgn kuantiti yg byk

4. Pilih makanan yg korang suka tapi berkhasiat

Use this hunger scale



Use this simple scale to rate your hunger:-

🌷eat only when u are in the 3 to 4 range
🌷u don't need to eat at 1 or 2
🌷u are likely to overeat or make poor food choices bcoz u are so ravenous at 5 or 6

Thursday, 3 November 2016

Pelbagai kanser bakal di hadapi oleh wanita menjelang tahun 2030

Pagi ni sedang syiok dalam perjalanan ke ofis, daku terdengar berita radio menyatakan menjelang tahun 2030 kelak, wanita akan menghidapi pelbagai jenis kanser! OMG scary nyer dengar kan.

Nak tahu kenapa wanita yg dinyatakan bukan kepada semua...lelaki terpelihara ker?...byk sebab wanita lebih expose kepada kanser? 

- mungkin sbb kita guna pil perancang
- mungkin sbb tanam implan
- mungkin sebab pakai kerap pakai iud 
- mungkin juga sebab kerap pakai kondom
- mungkin wanita suka cuba mcm2 slimming produk tanpa pengesahan pihak berkuasa dan just ikut2 org tanpa selidik lebih dahulu
- mungkin wanita yg suka memakai pelbagai jenis kosmetik dan produk penjagaan kulit yg tumbuh melata di pasaran tanpa melihat dulu bahan2 yg digunakan disebalik produk yg terhasil tersebut

Sebenarnya byk sebab lagi, itu antara sebab kenapa wanita lebih expose utk menambahkan statistik kanser itu. 

Tapi apa solusi yg kita ada? 
Mmmm..kita kena pandai cari solusi yg natural. Daku dah mulakan penggunaan skin care yg natural drpd Freshpicks... mmg fresh pun muka ku tau.. yg best powder dia ada efek glowing cam ada kilat2 mutiara gitu. Kulit muka yg kering pun tiada lagi dgn penggunaan beauty soap yg bewarna hijau dan orange tu 😍😍 secara konsisten pagi dan malam.

Syampoo Freshpicks pun special jer sbb rasa rambut dibelai lembut..daripada keras kejong dah kembali lembut.. kelemumur pun makin lama makin berkurangan. 

Belanja muka ahkak jap lahh


Nah tgk produk yg ahkak guna plak yer. 




Selain skin care, akak pun dah gunakan cloth pad sbg ganti pad semasa menstrual cycle ku.. walaupun tidak sepanjang masa lagi tapi dah dpt kurangkan penggunaan pad. 

Yang paling dekat di hatiku adalah eat clean diet.. tak tahu apa definisi eat clean? Nah akak kongsikan


Korang mesti nak tengok hasil eat clean kan...taraaa lost 12 kg! Saiz pun drpd M/L dah bleh sarung S/XS! Tak dilupa konsisten exercise!



Ok daa.. nantikan sharing akak yg mana penggunaan drpd sumber natural.

Bye! 

Tuesday, 18 October 2016

GM diet..my new journey of diet after eat clean diet

Pada yang mengikuti journey healthy lifestyleku daripada konsisten exercise 3-4 kali seminggu sejak Jan 2016, kemudian daku cuba eat clean bermula 5/4/16 hingga 6/7/16..lost 11 kg..drpd 61 kg pada 50 kg...exercise tetap buat walau ku dah mulakan eat clean diet tu.. rupanya mmg sgt bagus hasilnya bila kita gabungkan diet + exercise. Bila dah capai berat ideal..ku dah tak strict eat clean diet but i control my food portion dan cheat day sekali sekali..so elemen salt & sugar sudah dimasukkan tetapi daku up exercise rutinku..drpd 4-5 kali seminggu. 

Jadual exercise ku:
- Isnin: TRX or functional training
- Selasa: Rest day
- Rabu: Yoga
- Khamis: Rest day
- Jumaat: Body combat or functional training
- Sabtu: Zumba or functional training
- Ahad: Aquafits or Boot camp

Pastu daku naik 1 kg..so berat jadi maintain je 51 kg beberapa bulan tapi tak risau sgt sebab dah ideal weight & aim toning jer now. Maybe tu berat muscle kan. Perubahan saiz tetap ada i mean pengecilan di beberapa body parts cam waist, hip, abs, body fat pun dah kurang. 

Tapi kann..nak cabar diri utk turunkan berat lagi bersama2 toning exercise yg lebih extreme cam TRX dan aquafits.

So bermulalah new regime dietku GM diet. Diet ni ambil masa 7 hari sahaja..


18/10/2016  Day 1: Walau ku rasa payah dok makan buah jer hari ni..ku harung jugak. Pagi amik sebekas tembikai cam kat bawah ni


Snacking ku minum grean tea utk menahan nafsu makan ku. Bila minum air,  pastu tak rasa lapar melampau. Satu lagi tips, kena ambil multivitamin yer utk cukupkan nutrisi dalam badan kita. Saya amalkan Vita lea, SR Vit C & B complex. 

Lunch time amik mix fruits of apple, rock melon & grape..

jangan lupa minum air green tea at least 2 lit seharian ini. Tips kena sukat baru kita tahu byk mana dah kita minum seharian ini. Tgk pic tu walau temankan hubby makan, jangan tergoda yer.. tetapkan target kita nak detox dgn buah buahan hari ni.

Tea time daku ambil sebekas rock melon dan jambu batu tapi jgn amik pencecah yer..ambil raw gitu jer tanpa asam boi.

Dinner plak amik semangkuk besar tembikai lagi dan cukupkan sukatan air agar lebih drpd 2 liter..kalau 3 lit lagi baik. Tapi sedia ke toilet utk detox yer. 

Results Day 1: Jeng jeng jeng..  wow!! Turun 1 kg uols.. dah balik pada 50 kg skrg. Lagi lah semangat nak teruskan sampai day 7 ni kann.

Ok.. kita snap pic day 1...kot2 ada beza glowing ker pas ni..selesai detox kan.. 


19/10/16 Day 2: Menu hari ni adalah raw vege or cooked vege without oil dan sebekas besar potatoes.. i amik sweet potatoes yg beli drpd Cameron hari tu


Breakfast ku yg bekas biru tu dgn sweet potatoes & sayuran hijau brokoli, bunga lily & salad. 

Lunch hour yg bekas bulat tu.. jgn lupa selalulah minum air.. nanti korang lapar mula nak craving mcm2 plak. Tips kena berdisplin dan tahan godaan tau. Apa lah sgt 7 hari banding 38 thn hidup yang mkn macam2 kan. Silalah istiqamah yer barulah nampak results. 

Dinner ku adalah exercise Yoga bersama2 air performance drink Shaklee untuk memberi tenaga semasa exercis. Kalau ikutkan GM diet hanya start exercise hari yg ke 4 tapi yoga just low intensity exercise..should be OK for me coz i rasa bertenaga jer utk buat exercise hari ke dua GM diet. So hanya minum air je dinnerku sbb tak rasa lapar nak mkn apa2..tips cukupkan sukatan air for the day. 

Results Day 2: Lost 1.4 kgs..syiokk nyer. Suka2...so teruskan sampai hari ke 7 jgn culas sbb kan nak tgk eksperimen diri sendiri.

20/10/16 Day 3: Menu hari ni adalah semua jenis buah2 an kecuali pisang & semua jenis sayur kecuali potato..dan pastinya jgn lupa minum air secukupnya..seeloknya 3 lit air. 

Breakfast daku makan sup cendawan sebekas kecil pagi2 seawal 7 pagi. 
Pastu snack or lunch bento sayur2 an cam pic bawah ni. 


Nanti nak kena beli buah2 an sbb stok buah di rumah sudah abis. 

Dinner ku mkn sebekas besar tembikai yg manis sgt2 cam org yg mkn ni...perasan sikit! Pastu minum green tea seperti biasa kena cukupkan sukatan yer. 



Apa2 pun kita snap pic day 2 plak.. suka suki jer.. huhu


Ok daa.. stay tune journeyku utk hari seterusnya πŸ˜πŸ’•

21/10/16 Day 4: Menu ala2 monkey iaitu 4 large or 6 small banana, 750 ml milk & 3 lit air..aduhai.


Hadap jer lah sbb nak eksperimen 7 days new diet regime kann..

Bfast amik sebiji pisang saiz cam kat gambar tu bersama2 150 ml susu kotak full cream tu.. belasah anak nyer susu sbb tu jer yg ada dlm peti ais.. hihi. Sorry anakku Sophia, mommy minta cikit jer.. hihi.

Snack 800 ml green tea. Lunch plak amik satu lagi pusang bersama2 fresh milk Farm Fresh Skinny Low Fatt cam dlm pic ni dlm 600 ml..tak lah minum sekali teguk..minum sampai waktu petang. Sedap rasa susu ni. 


Ku fikir cam tak leh survive mkn pisang, susu dan air jer.. kenyang rupanya.. tak craving pun..walau ahkak order kuih muih utk meeting..ahkak tgk cam angin lalu jer kuih muih tradisi tu sbb udah kenyang!


Ahkak kalau kenyang..craving pun tiada. 


Tips: Janji kenyang & sihat. 


Results as of today..Remain lost 1.4 kg

Dinner ku ialah performance drink Shaklee bersama aktivity gym ku dan routine dibawah..tapikan ku rasa agak pancit..ada kena mengena ngan dietku ni kot..tapi ku redah gak.. exercise tetap kuteruskan. Takkan mengalah


22/10/16 Day 5: Menu hari ni adalah 500fram meat, sup tomato dan 6 biji tomato..yahuu..ada elemen protein hari ini..lega betul sbb menu ala2 kambing dan monyet dah ku harungi.. 

Pagi ni i ambil protein shake sbb mudah dlm 30 gram protein dah tu..dah ada sesi di gym lagi..selain buat gym equipment ku redah routine hari ni dgn jayanya..tanpa pancit..barulah best exercise gini tanpa pancit



Oh yer..results as of today.. beratku turun lagi.. total lost 1.6 kg..yahuuu..dah capai 50.2 kg..terusksn perjuangan sampai 49 kg..

Lunch ku amik chicken chop jer cam kat bawah tu tapi sbb mkn di luar, fries & jagung ku bagi anak2 mkn.


Yummehhh..ada plak sebiji tomato di situ cam tahu2 jer. Daku paling suka sabtu ahad sbb nak capai target fitbitku senang jer sbb byk aktiviti kemas rumah & housework yg lain.. tgk bawak tu fitbit dashboard ku yg semua dah green @ semua dah capai target! 


23/10/16 Day 6: Menu today lebih memenuhi citarasaku.. meat dan bege mmg fav ku bila ku start eat clean hari tu.


Pagi tadi breakfast dgn cinch shake Shaklee perisa caffe latte.. mmg sedap dan hard core exercise boot camp selama 1 jam yg sgt aktif. 


Mmg ku suka join boot camp ni sbb dia aim core muscle maca kaki & abs. Hari ni aim pada exercise yg melibatkan plank, abs dan squat. Bila kita aim core muscle.. burning fat akan berlaku hampir satu hari dek non. 

Balik exercise ku ambil spagheti semangkuk kecil dgn cendawan & sedikit ikan bilis sambal hantu dgn cili api buatan  mamaku. Terangkat uols! 

Pastu hari ahad mmg hari ku sgt aktif .sambung dengan basu baju, sidai baju, gosok baju, vacum & mop utk 2 tingkat rumah serta basuh toilet ada 5 kat umah ni..yg biasa ku pakai mmg 3 toilet yg daku pastikan sentiasa bersih. 

Setel kerja2 rumah dlm pukul 2 ptg.. baru leh rehat dek non! Tgk fitbit dah baper ku capai setakat ini.. 


Pastu ku ambil daging dan sayur baby kailan celur jer cam pic kat bawah ni. Daging tu makan satu famili..4 org mkn tu.


Dinner ku ambil sotong goreng.. patutnya  tak bleh goreng tepung ni tau.. hahaha derhaka diet ku ini.

24/10/16 Day 7: Yeay! Last day of new regime diet. Todays menu 2 cups of brown rice with vege, 1-2 glaases of any fruit juice & 3 lit water. 


My breakfast on d go: Fruit juice mix of watermelon, raspberry & blueberry. 


Mix fruit juice to kickstart my day! 




Snack amik green tea 1 lit, lunch amik ceaser salad dan satu mangkuk nasi beras perang.. tak lupa mix fruit juices.



Dinner ku ialah exercise di gym dgn routine yg fokus pada abs & core body. 

Syukurlah ku dah redah diet GM selama 7 hari! 

GM diet is over.. now back to my fav diet..eat clean! 


Day 1-7 GM diet ku redah jer...day 1-3 more to detox day! Yes i still get benefit drpd GM diet ni..i lost 2 kgs..but i tak berapa sesuai ngan diet ni, even though day 4 dah bleh exercise tapi rasa kurang bertenaga...ahkak ni dah lah masa sgt limited 1 hour 15 mins diperuntukkan utk intense exercise setiap sesi..mmg rasa rugi sgt2 if kurang tenaga @ pancit. 


Now, i value eat clean dietku selepas 7 hari GM diet journey. Body dpt shock mode lepas tukar menu, tu yg bleh turun sikit berat but still normal ideal weight. Lama2 GM ni, muscle % leh menurun ni.


Ok daa..sekian sharing ku.



Tuesday, 27 September 2016

Lelemak tersepit akhirnya dapat ku atasi! Yeszaa

Daku ni sblm kahwin mmg ideal weight jer or maybe kategori org yg kurus dan rajin exercise ke gym after office hour.. Tapi setelah berkahwin mmg tumpuan pada anak2 dan famili sampaikan lupa nak masukkan aktiviti exercise dlm rutin seharian. Sblm ada anak still ok lagi weight dan bentuk badan ku...tapi bermula lepas bersalin ceaserean anak pertama adalah titik tolak daku ada beberapa kg yg tetap berada di situ tanpa segan silu dan lelemak tersepit ada di mana2. Yang paling parah di bahagian abs lah kan.. Dgn keloid yg tebal lagi.. Mmg rasa tak nak tgk bhgn badan ku yg satu itu.. Di sambung pula dgn journey penyusuan susu ibu sepenuhnya 2 thn utk kedua2 anakku.. Mmg effort nak diet tu ku ketepikan dahulu lah.. So daku berpendapat yg daku ni cam no turning point.. Redha ngan bentuk badan ala2 lemak tersepit itu.. Bila lahir anak ke dua..terus lagi penyusuan susu ibu lengkap 2 thn lagi..makanya kg yg bertambah tetap berada di situ.. 

Tapi daku nekad selepas abis jer 2 thn susu ibu utk anak kedua ku ini...daku nak  try diet..control mkn jugak tapi tak nampak efek pun..arghh give up..mungkinkan daku kena terima jer badan yg berlemak tersepit ini sampai bila2.. 

Tapi tahun 2016 daku berazam utk mulakan healthy lifestyle yg drastik..join ladies gym Curves pada 31 Dec 2015 utk merealisasikan healthy lifestyles ku..

Start 2 Jan daku dah mulakan langkah komited dgn exercise di gym 3-4 kali seminggu. Setiap bulan akan ada measurement yg kami kena lalui utk tgh pencapaian kami masing2..

Taraa..ni measurement yg daku dah simpan dlm excel



Jan - March daku nampak penurunan saiz dlm beberapa area tubuh badanku tapi berat tak byk beza..turun 1 kg pastu naik balik! 

Ish tak boleh jadi ni..daku berazam utk eat clean diet bermula 5 April 2016 hingga last puasa date 6 July 2016..tempoh ni mmg daku strict eat clean! Wahhh rupanya diet dan exercise barulah kombinasi yg tepat & sgt berhasil! Drpd overweight skrg sudah capai ideal weight! Perubahan saiz pun nampak sgt ketara.. Yahuuuu


Oklah.. Kita buat bentuk graf plak kasi senang nampak penurunan dan kenaikan saiz. 














Kesimpulan yg dapat ku berikan selama journey ku ini ialah...
1. Gula dan garam adalah culprit utamaku
2. Ambil complex carbohydrates lebih baik dan adalah pilihan bijak berbanding simple carbohidrat seperti nasi putih, roti, tepung etc
3. Semasa Eat Clean perlu effort yg lebih contohnya kena cook your own meal..mkn di luar mmg agak sukar kerna pasti ada hidden salt & sugar di situ.. Jadinya mmg ke laut lah jadinya diet if makan di luar
4. Kena kuat semangat dan Go for It! 
5. Hubby perlu sokong journey kita ni..contoh tolong jagakan anak2 bila kita exercise di gym..i want ME time alone! 
6. Kena pelbagaikan aktiviti exercise kalau tak akan ada senario berat badan dan saiz dok kekal tanpa perubahan
7. Detox secara pilihan makanan atau detox cara berpuasa sangat membantu
8. Bila kita cheat pandai2 lah cari jalan burn calories
9. Wajib Istiqamah dan berdisplin
10. Perlu ada advisor yg mahir bab pemakanan dan exercise. Credit to my hubby..Mohd Fauzi Baharudin yg memberi inspirasi, Fazali & Azmy sbg coach yg byk memberi advice & tunjuk ajar berguna.
11. Ada geng2 yg sama matlamat seperti kita.. Kita boleh saling mberi inspirasi dan semangat bila time kita down sekali sekala. 
12. Sharing journey kita agar lebih ramai lagi yg mendapat manfaat darinya
13. Untuk berjaya dlm apa pun jenis diet, kena bekalkan tubuh badan anda dgn cukup nutrisi agar anda tidak craving makanan yg tidak sihat contohnya craving dessert yg manis2 atau snack yg masin seperti mister potato. Saya amalkan multivitamin lengkap drpd Shaklee..Vita lea, SR Vit C dan B Complex
14. Aim healthy lifestyle..slim dan glowing itu bonus! 

Banjer pic dulu dan kini.. Hihi

Dah boleh pakai baju kebaya zaman anak dara dulu uols. Sekarang baju yg ada dah cam baju pinjam..baju lama2 ku cari kembali.



Dah boleh pakai saiz S dan XS sekarang tau.. jimat duit daku nak belanja baru baru.. godek2 baju lama yg masih elok dipakai! 



Baju masa ku bertunang pun dah masuk elok jer di situ.. zaman anak dara nyer baju dah jadi aku nyer baju skrg...syukur hasil Istiqamah exercise dan eat clean uols 😍

Ok.. so far sgt teruja ngan results eat clean diet & konsisten exercise.. semua baju anak daraku yg ku sarung..boleh ku pakai kembali! Kipidap utk diri sendiri 😍

Dari saiz M/L ke saiz XS. Dari berat 61kg ke berat 49kg! 


Ok daa.. Selamat beramal 😍😍